Binnenkort beschikbaar: Facebook Search Ads

facebook search ads blog

In december afgelopen jaar werd er al mee getest in de retail en automotive branche, maar nu is ook de e-commercebranche toegevoegd aan de test. Wat zijn Facebook Search Ads, hoe zien ze eruit en wat zijn de vergelijkingen met Google Search Ads?

In 2012 werden Facebook Search Ads al geïntroduceerd, maar werd de introductie in de testfase al afgekapt. Sinds december vorig jaar werden de Search Ads opnieuw beschikbaar gesteld voor adverteerders in de retail en automotive branche, en klaarblijkelijk is deze test als succesvol ervaren. Deze maand is de test namelijk uitgebreid en is het ook mogelijk voor adverteerders van e-commercebedrijven om Search Ads te gebruiken. Digital Marketing Consultant Steven Johns merkte de mogelijkheid op in zijn Ads Manager.

 

Facebook Marketplace Search en Facebook Search

Er is nog veel onduidelijk over de Facebook Search Ads, maar wat we wel weten is dat de zoekadvertenties op twee plaatsen te vinden zullen zijn: in Facebook Marketplace en Facebook Search. In december was er sprake van dat de ads alleen op mobiele apparaten te zien zouden zijn. Of desktop hier nu ook aan toe is gevoegd, is onduidelijk.

“De zoekadvertenties zullen te zien zijn in Facebook Marketplace en Facebook Search”

Gezien de type branches waar Facebook Search Ads nu beschikbaar zijn, lijken de Search Ads in Marketplace Search het meest effectief. Daar zijn mensen namelijk op zoek met een koopintentie. Op Facebook Search zoeken mensen niet per se naar iets dat ze willen kopen, maar meer naar mensen, pagina’s of content.

 

Facebook Search Ads als aparte plaatsingsmogelijkheid

De Facebook Search Ads zijn te vinden onder het kopje ‘plaatsingen’. Je kunt er dus voor kiezen om een aparte campagne te maken, speciaal voor Search Ads. Opvallend is dat in december de Search Ads alleen nog mogelijk waren in combinatie met Newsfeed Ads.

No alt text provided for this image

Bron: Marketing Land

 

Search Ads hebben dezelfde indeling als Newsfeed Ads

Met Google Search Ads in gedachten, zou je denken dat Facebook Search Ads alleen uit tekst zouden bestaan. Het tegendeel is waar; de Facebook Search Ads zullen dezelfde uitstraling en indeling hebben als Newsfeed Ads. De inhoud is te vullen met een beschrijvende tekst, titel en afbeelding. Ook een carrousel is mogelijk. Video daarentegen behoort (nu nog) niet bij de mogelijkheden.

De advertenties zijn ook voorzien van de ‘sponsored’-tag bovenin en bezoekers hebben de mogelijkheid om in te zien waarom zij de advertentie te zien krijgen.

De plaatsingsmogelijkheden voor Search Ads zijn niet bij alle campagnedoelen beschikbaar. Vooralsnog zijn Search Ads alleen in te schakelen bij Product Catalog Sales, Conversions en Traffic.

 

Facebook kiest de keywords, niet de adverteerder

Waar nog het meeste onduidelijkheid over is, is of je als adverteerder niet ergens zelf zoekwoorden kunt kiezen. Facebook laat je Search Ad zien aan de mensen uit de ingestelde doelgroep die zoeken naar een onderwerp dat volgens Facebook gerelateerd is aan jouw bedrijf. Deze gerelateerde zoekwoorden zouden door Facebook vanuit je pagina of eerder geplaatste content en ads kunnen worden gegenereerd. Maar hierover wordt niks door Facebook naar buiten gebracht.

 

Google Search Ads versus Facebook Search Ads

Een digital marketeer denkt bij het horen van de naam direct dat Facebook Search Ads een concurrent van Google Search Ads zal zijn, maar gezien de manier van werken lijkt het totaal niet op elkaar. Facebook wordt niet als dusdanige zoekmachine gebruikt dat mensen op zoek gaan naar specifieke zoekwoorden zoals ‘Timberland schoenen’ of ‘Riverdale lamp’. Facebookers zoeken meer naar Riverdale of Timberland als merk en niet op specifiek productniveau, in tegenstelling tot zoekopdrachten in Google.

“Facebook Search Ads zijn meer geschikt in de startfase van de funnel, Google Ads kunnen in elke fase gebruikt worden”

De manier van werken van Facebook Search Ads zorgt er daarnaast ook voor dat je bedrijf niet ‘bewust’ op specifiek productniveau wordt gevonden, aangezien je als adverteerder geen invloed hebt op de zoekwoorden waarop je te vinden zal zijn. Met Google Search Ads kun je juist heel specifiek zijn en voor elk product een eigen campagne maken. Dat maakt dat Facebook Search Ads meer geschikt zullen zijn in de startfase van de funnel, waar Google Ads in elke fase van de customer journey gebruikt kunnen worden.

 

Sceptisch over Facebook Search Ads

Aangezien er tegenwoordig steeds meer budget verschuift van Facebook naar Instagram, lijkt Facebook de Search Ads weer opgepakt te hebben om advertenties op Facebook een boost te geven. Veel mensen vinden de Newsfeed te druk dus moet Facebook wel op zoek naar een andere optie om advertenties te plaatsen. Het platform zelf geeft aan dat steeds meer mensen de Search functie gebruiken om informatie te vinden, maar ik kan me hier (nog) niet in vinden. Omdat het platform niet veel naar buiten brengt over de werking van de Search Ads, zoals de werking van de zoekwoorden, ben ik er zelf een beetje sceptisch over. Wat jij?