Maak kennis met Mastodon, de nieuwe speler in social media

Social Media Huis Blog - Mastodon, het nieuwe social media kanaal

Het lijkt erop dat de 24-jarige Eugen Rochko uit Duitsland goed heeft geluisterd naar alle geluiden die te horen zijn vanaf en over bestaande social media platformen. Op basis hiervan heeft hij een nieuw platform gebouwd dat vooral door de jongeren wordt omarmd: Mastodon. Qua design lijkt het op Twitter en er zitten een aantal functies van Facebook in, maar het concept is toch anders.

 

Veilig

Rochko begon enige tijd geleden een project: hét nieuwe social media kanaal bouwen, maar dan veiliger. Zijn favoriete heavymetalband inspireerde hem het platform Mastodon te noemen en met behulp van crowdfunding vond hij investeerders die hem elke maand van zo’n 800 dollar voorzien.

En het mooiste is, hij is de goedheid zelve. Hij is niet geïnteresseerd in winst maken of het platform te verkopen. Hij wil gewoon een goed en veilig platform opzetten. Ik ben benieuwd of hij er nog steeds zo over denkt als oppermacht Facebook of een vergelijkbare partij op de deur klopt met een zak geld, wat uiteindelijk vast gaat gebeuren, maar dat terzijde.

 

De mammoet met het beste van alle social media kanalen?

Het lijkt erop dat Rochko heeft geluisterd naar de klachten van social media gebruikers en het beste van de verschillende kanalen heeft samengevoegd. Hieronder de kenmerken opgesomd:

Toots als updates

De updates die je plaatst worden toots genoemd en mogen 500 karakters lang zijn. Ook kun je een foto posten.

Volgen en gevolgd worden

Net als bij andere social media platformen kun je interessante mensen volgen en zelf gevolgd worden. De functionaliteit is daarbij vergelijkbaar met Twitter: iemand hoeft je niet terug te volgen om diens toots te kunnen lezen.

Per toot privacy bepalen

Per update bepaal je wie het kan zien. Je hoeft dus niet te kiezen tussen een publiek of privéaccount. Dit is vergelijkbaar met de ’wie mag dit zien?’-functie van Facebook.

Per groep/onderwerp een instance

Elke groep of elk onderwerp heeft een eigen instance, dus een eigen tijdlijn. Deze is te beheren door één of meerdere personen. De instances kunnen geheim worden gemaakt, waarbij de beheerders toestemming moeten geven om toegelaten te worden. Deze functionaliteit is vergelijkbaar met de (geheime) groepen van Facebook.

Eén ‘hoofdtijdlijn’

Er is één hoofdtijdlijn, ook wel de federated timeline genoemd, die iedereen kan zien en waar toots van verschillende instances worden weergegeven. Deze is te vinden op mastodon.social.

Chronologische tijdlijn

Alle toots worden in een chronologische tijdlijn weergegeven en er is geen algoritme. Dat is een ‘verbetering’ ten opzichte van andere social media platformen. Daarbij schrijf ik ‘verbetering’ tussen haakjes omdat er telkens als er een algoritme wordt toegevoegd aan een platform, veel negatieve geluiden schallen, maar het na een tijdje niet veel meer uitmaakt.

Gedecentraliseerd

Iedereen kan zijn eigen tijdlijn samenstellen, waardoor het niet wordt gecontroleerd door een bedrijf. Je hebt het zelf in de hand wie je toevoegt en wat je ziet.

Open source

Mastodon opereert zelfstandig en wordt dus niet beheerd door een ander groot sociaal netwerk, zoals Instagram. Dit betekent dat het platform op eigen servers draait. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen: vanwege alle media-aandacht van de laatste tijd en de bijbehorende overbelasting van de servers, is de mogelijkheid voor het aanmaken van nieuwe accounts tijdelijk ‘bevroren’.

Momenteel is het niet mogelijk een nieuw account aan te maken op Mastodon door overbelasting van de servers

Strenge privacy controles

Alle content wordt door een team van moderators gecontroleerd en zo nodig verwijderd. Ze letten vooral op overmatige verkooppraatjes of discriminerende content. Ook personen met slechte invloeden (bijvoorbeeld neo-nazi’s) worden bij ontdekking verbannen van het platform. Bij Twitter is ‘privacy & abuse’ een serieus hekelpunt, daarop speelt Mastodon dus goed in.

Makkelijke interface

Op één scherm zie je verschillende tijdlijnen, wat het overzichtelijk maakt.

Qua design heeft het erg veel weg van Twitters Tweetdeck

 

Too good to be true?

Mastodon lijkt op een platform dat te goed is om waar te zijn: geen bedrijven die je iets willen aansmeren, geen gebruikers die elkaar lastig vallen, gebruiksvriendelijk en ook nog eens een plek waar je je veilig voelt vanwege de verschillende (geheime) instances. Aan het laatste schijnen jongeren erg veel behoefte te hebben.

In het nieuwe platform zitten nog wel een aantal kinderziektes en obstakels:

  • De instances zorgen voor een ingewikkelde constructie.
  • De hokjesverdeling kan ook slecht uitpakken; niet iedereen interacteert met elkaar.
  • Geen zoekfunctie, waardoor je gebruikers niet kunt opzoeken en volgen.
  • Bedrijven als Walmart hebben al een account, dus het moderatorteam lijkt niet goed te werken.
  • Er bestaat geen app voor op je telefoon, wel zijn er aparte apps voor de verschillende instances, wat nogal ingewikkeld en onhandig is.
  • Regelmatig zijn er serverproblemen door overbelasting.

 

Een platform voor influencers?

Als we de oprichter mogen geloven, is Mastodon geen plek voor bedrijven. Verkooppraatjes worden namelijk pertinent verwijderd van het platform. Ik verwacht dat bedrijven toch een andere manier zullen vinden om aanwezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van influencers; bedrijven in mensenkleren. Zij zijn immers mensen en zullen wel op Mastodon mogen tooten.

Een voorbeeld: er bestaat een instance voor Fashion. Iedereen die hierin geïnteresseerd is, zal lid worden van deze instance. Hierdoor heb je jouw doelgroep bij elkaar op één plek. Benader een bekende influencer om jouw kleding of schoenen onopvallend te promoten in die instance. Of creëer een eigen influencer die onopvallend promotie maakt voor jouw kleding of schoenen.

Voor nu roept het platform bij mij alleen nog vraagtekens op: hoe gaat het platform zich onderscheiden van de rest en welke doelgroep zal het aantrekken? De instances lijken het onderscheidend vermogen te zijn, terwijl deze ingewikkeld zijn, en lijken het jongeren aan te trekken. Maar zal dit zo blijven?

Wat denk jij? Zal Mastodon een groot social media platform worden en bijvoorbeeld Twitter ten gronde richten?

 

Deze blog is ook op Marketingfacts te lezen.