Social media strategie

Social media brengt jouw doelgroep dichtbij op een persoonlijke wijze. Het helpt direct aan klantenbinding en indirect aan meer verkoop en loyaliteit. Mits je het goed doet tenminste.

We snappen dat social media voor jou als ondernemer een bijzaak is. Social media moet het liefst zo min mogelijk tijd en geld in beslag nemen. Het is immers niet het belangrijkste wat er moet gebeuren.

Een social media strategie helpt je op een efficiënte manier social media in te zetten voor je bedrijf. Met een goed social media plan als stok achter de deur, weet je wat je moet doen, hoe je het moet doen, waar je het moet doen en wanneer je het moet doen. Dit scheelt je veel tijd en geld!

Inhoud van de social media strategie

Een social media plan helpt je op weg bij een goede social media strategie. Het neemt je aan de hand en legt uit welke dingen werken en welke niet. Ook vertelt het hoe met zo min mogelijk geld en tijd, zoveel mogelijk bereikt kan worden.

Een social media strategie bevat een aantal belangrijke onderdelen, zoals de kanaalbepaling en wat social media advertenties bij kunnen dragen aan jouw bedrijf. De inhoud van het social media plan is:


Doelgroepbepaling

In de doelgroepbepaling wordt de doelgroep uiteengezet. Welke doelgroep spreken we aan op social media? Is deze anders dan de doelgroep die we bijvoorbeeld offline aanspreken?

Kanaalbepaling

Op basis van de doelgroepbepaling worden in de kanaalbepaling social media kanalen geselecteerd die je het beste kunt inzetten om de juiste mensen te bereiken.

Doelstellingen

Zonder doelstellingen is een social media strategie nutteloos. Het is belangrijk om vast te leggen wat je wilt bereiken met social media zodat je daar naartoe kan werken.

Social media advertising

Op welke manier gaan social media advertenties bijdragen aan het bereiken van onze doelgroep?

Social media contentplanning

In het hoofdstuk ‘Social media contentplanning’ wordt antwoord gegeven op vragen zoals: Hoe ziet een contentplanning eruit, hoe vaak moet ik iets plaatsen en wat moet ik plaatsen?

Quickscan + quickwins

In de Quickscan + Quickwins wordt gekeken naar hoe de huidige social media kanalen zijn ingericht en welke snelle verbeteringen daar te behalen zijn.

Richtlijnen social media

Per social media kanaal gelden regels en zijn richtlijnen en best-practices. Deze staan per social media kanaal opgesomd in het hoofdstuk ‘Richtlijnen social media’.

Social Media Huis helpt bij jouw social media strategie

Vind je dat je nu eindelijk eens wat serieuze aandacht moet besteden aan social media maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je al bezig met social media maar twijfel je of het goed gaat? Schakel dan Social Media Huis in. Wij helpen je graag op weg met een op maat gemaakte social media strategie.